- 46. Teória polygenizmu – viacerých manželských párov na počiatku z hľadiska učenia katolíckej Cirkvi.od doc. Štefan Paločko
- 45. Porovnanie metód prístupu k dogmatickej teológii po Tridentskom koncile a po Druhom vatikánskom koncileod doc. Štefan Paločko
- 44. Dogmatická teológia ako vedaod doc. Štefan Paločko
- 43. Vieroučné princípy katolíckej pastoračnej praxe sprevádzania ľudí v zložitých životných situáciáchod doc. Štefan Paločko
- 42. Učenie Katolíckej cirkvi o Kristovom spásnom dieleod doc. Štefan Paločko
- 41. Učenie Katolíckej cirkvi o záchrane jednotlivého človeka – 2.od doc. Štefan Paločko
- 40. Učenie Katolíckej cirkvi o záchrane jednotlivého človeka – 1.od doc. Štefan Paločko
- 39. Učenie všeobecných koncilov o Najsvätejšej Trojiciod doc. Štefan Paločko
- 38. Pastoračné zásady autentického ohlasovania kresťanskej zvestiod doc. Štefan Paločko
- 10. Problém zástupného trestuod doc. Štefan Paločko
- 37. Kategórie interpretujúce Kristovo spásne dielood doc. Štefan Paločko
- 36. Ikonoklazmus a možnosť zobrazovania Kristaod doc. Štefan Paločko
- 35. Monotheletizmus a Kristove vôleod doc. Štefan Paločko
- 34. Monofyzitizmus a Kristove prirodzenostiod doc. Štefan Paločko
- 33. Apollinarizmus a Kristova duša, Nestorianizmusod doc. Štefan Paločko
- 32. Učenie Katolíckej cirkvi o Kristovi, Arianizmusod doc. Štefan Paločko
- 31. Boj o pravú náuku o dedičnom hriechuod doc. Štefan Paločko
- 30. Zmluva medzi Bohom a Izraelomod doc. Štefan Paločko
- 29. Úvod – hriešnosť ľudí ako základný problémod doc. Štefan Paločko
- 28. Pokusy o vysvetlenie existencie morálneho zákona na prirodzených princípochod doc. Štefan Paločko
- 27. Katechéza – Poslušnosť Svätého Jozefaod doc. Štefan Paločko
- 26. Trilógia Kráľ – rozhovor s otcom Štefanom Paločkomod doc. Štefan Paločko
- 25. Sviatosť zmiereniaod doc. Štefan Paločko
- 24. Základné piliere teológie katolíckeho kňazstvaod doc. Štefan Paločko
- 23. Problém spásy detí zomierajúcich bez krstuod doc. Štefan Paločko
- 22. Princíp nerozlučnosti manželstvaod doc. Štefan Paločko
- 21. Teológia dogmy Chalcedonského konciluod doc. Štefan Paločko
- 20. Stručný úvod do vierouky Listu apoštola Pavla Galaťanomod doc. Štefan Paločko
- 19. Stručný úvod do vierouky apoštola Pavla v Liste Rimanomod doc. Štefan Paločko
- 18. Prehľad mariologických dogiemod doc. Štefan Paločko
- 17. Učenie Cirkvi o sviatosti myropomazaniaod doc. Štefan Paločko
- 16. Svätí ako prostredníci Božích milostíod doc. Štefan Paločko
- 15. Sviatosť krstu a Eucharistie ako prejavy Božieho milosrdenstvaod doc. Štefan Paločko
- 14. Kristovo evanjelium ako základ pre zdravé rodinné vzťahyod doc. Štefan Paločko
- 13.1b Omyly pápežov a ich vplyv na učenie Cirkvi o neomylnosti pápežov – 2. časťod doc. Štefan Paločko
- 13.1a Omyly pápežov a ich vplyv na učenie Cirkvi o neomylnosti pápežov – 1. časťod doc. Štefan Paločko
- 13. Identita Kristovej Cirkviod doc. Štefan Paločko
- 12. O stvorení svetaod doc. Štefan Paločko
- 11. Modlitby za zosnulýchod doc. Štefan Paločko
- 9. Novozákonný biblický kánonod doc. Štefan Paločko
- 8. Úloha rozumu pri hľadaní Bohaod doc. Štefan Paločko
- 7. Božie milosrdenstvo a spravodlivosťod doc. Štefan Paločko
- 6. Videl som večnosť – p. J. Manjackal, MSFS (Recenzia)od doc. Štefan Paločko
- 5. Učenie Cirkvi o démonochod doc. Štefan Paločko
- 3. Teológia vzkriesenia telaod doc. Štefan Paločko
- 2b. Teologická reflexia nad dokumentom Nostra aetateod doc. Štefan Paločko
- 2. Lumen Gentiumod doc. Štefan Paločko
- 1. Podávanie Eucharistie deťomod doc. Štefan Paločko
- Kým človek nemá vyriešený a uzdravený vzťah s Bohom, aby z neho mohol čerpať lásku, nevyhnutne bude jeho správanie vo vzťahoch poznačené nedostatkom lásky. Takýto človek je potom svojím spôsobom „žobrák“, ktorý je nešťastný zo svojho nedostatku, a preto jeho skutky sú zamerané na určitú formu „žobrania“ lásky od ľudí, s ktorými žije vo vzťahu. [https://vieralogicky.sk/kristovo-evanjelium-ako-zaklad-pre-zdrave-rodinne-vztahy/]
- No človek, ktorý je naplnený Bohom, sa v manželstve nepotrebuje zameriavať na to, či ho láskou napĺňa manželský partner. Táto okolnosť prestáva byť preňho kľúčovou. Všetko, čo pre naplnený život potrebuje, dostáva od Boha, a tak prestáva byť podstatné pre jeho vzťah k človeku, s ktorým žije v manželstve, či je ním milovaný viac, alebo menej, alebo dokonca vôbec. Motívom jeho života v manželstve totiž je to, že chce lásku rozdávať. Nie čerpať. [https://vieralogicky.sk/princip-nerozlucnosti-manzelstva/]
- Rozumové uvažovanie môže s istotou dokázať existenciu Boha, duchovnú povahu duše a slobodu človeka. Viera nastupuje po Zjavení, a preto sa nemožno na ňu vhodne odvolávať pri dokazovaní jestvovania Boha proti ateistovi, pri dokazovaní duchovnej povahy a slobody rozumovej duše proti stúpencom naturalizmu a fatalizmu. Používanie rozumu predchádza vieru a vedie človeka pomocou Zjavenia a milosti k nej. [https://vieralogicky.sk/uloha-rozumu-pri-hladani-boha-u-pavla-florenskeho-a-v-uceni-katolickej-cirkvi/]
- Možno teda skonštatovať, že Cirkev nástojí na tvrdení, že existencia Boha je absolútne istá a k spoľahlivosti tohto poznania človek prichádza svetlom prirodzeného rozumu. Nie je teda odkázaný na číru nezdôvodnenú vieru, ani na subjektívnu senzualistickú skúsenosť, ktorá sa rada vydáva za objektívnu duchovnosť. [https://vieralogicky.sk/uloha-rozumu-pri-hladani-boha-u-pavla-florenskeho-a-v-uceni-katolickej-cirkvi/]
- Ak človek žiada, aby Boh odpustil hriechy, žiada ho, aby ho uchránil od núdze a nešťastia, ktoré z hriechu plynú. Keď však z hriechu plynie odlúčenie od Boha, odpustenie nemôže byť nič menej, ako prinavrátenie človeka do spoločenstva s Bohom, aby sa mu Boh mohol v plnosti rozdať. [https://vieralogicky.sk/problematika-zastupneho-trestu-v-soteriologii-v-nauke-o-spase/]
- I keď musíme vziať do úvahy, že Boh vedel, do akej doby, medzi akých ľudí a do akých okolností vstupuje a rovnako vedel, ako to s ním dopadne, keď sa rozhodne realizovať svoj dokonale poslušný život práve v takýchto podmienkach. Preto možno povedať, že Otec a Syn priamo nechceli, aby to dopadlo umučením, no predsa to pripustili. [https://vieralogicky.sk/problematika-zastupneho-trestu-v-soteriologii-v-nauke-o-spase/]
- Aby sa tieto účinky krstu mohli prejaviť v praktickom živote, nestačí krst len prijať, ale je potrebné ho aj používať. Nestačí dostať do daru Kristov život. Je potrebné vzdať sa svojho života so všetkými nárokmi a plánmi a rozhodnúť sa žiť Kristov život, ktorý nám bol darovaný v krste. Život podľa Kristových nárokov a jeho plánov, no zároveň život, ktorý je mocnejší ako akýkoľvek životný problém, ba mocnejší ako smrť. [https://vieralogicky.sk/sviatost-krstu-a-eucharistie-ako-prejavy-bozieho-milosrdenstva/]
- Aby veriaci človek získal plnosť ovocia, ktoré pramení z Eucharistie, nestačí len jeho účasť na obradoch, ale je nevyhnutné, aby Kristovo telo a krv prijímal. Kristus totiž prežíva dokonale spravodlivý život a víťazí nad smrťou preto, aby presne toto teraz robil s nami. Prijímaním Kristovho tela a krvi dochádza k sprítomneniu toho, čo sa udialo raz pri krste. [https://vieralogicky.sk/sviatost-krstu-a-eucharistie-ako-prejavy-bozieho-milosrdenstva/]
- Jadrom sviatosti pokánia je vnútorné odvrátenie sa od hriešneho stavu a obrátenie sa k ochote žiť pod Božou vládou. Toto vnútorné obrátenie sa nazýva ľútosťou. Tridentský koncil definuje ľútosť ako bolesť duše a odvrátenie sa od spáchaného hriechu s predsavzatím už viac nehrešiť. Nejde tu však o akési emotívne hnutie, ale o úkon poznania a vôle. Človek poznáva a uvedomuje si svoju hriešnosť a je rozhodnutý v budúcnosti hriechy nerobiť.[https://vieralogicky.sk/sviatost-zmierenia/]
- Ak katolícki teológovia chcú, aby odlúčení bratia boli čo najjasnejšie oboznámení s čistou katolíckou náukou, nemôže byť postavená Biblia za základné východisko akéhokoľvek teologického dialógu, pretože Biblia sama stojí na základe neomylnej definície rímskeho biskupa. [https://vieralogicky.sk/proces-zostavenia-novozakonneho-biblickeho-kanonu/]
- Manželstvo je nevyhnutné chápať ako ustanovizeň, kde Kristus chce čo najhlbšie prostredníctvom muža prejavovať lásku žene a prostredníctvom ženy prejavovať lásku mužovi. Toto je základ, na ktorom musí byť postavené akékoľvek manželstvo, ak má v ňom človek prežívať šťastie. [https://vieralogicky.sk/princip-nerozlucnosti-manzelstva/]
- Dôležité je pripomenúť, že zmierna obeta nemala za cieľ utíšiť Boží hnev a zmeniť jeho zmýšľanie o hriešnikovi, ako to bolo v pohanských náboženstvách. Rovnako v nej nemožno vidieť ani symbol nejakého trestu. Hriechom došlo k porušeniu zmluvy s Bohom zo strany človeka. Zmierna obeta znamenala obnovu tejto zmluvy. [https://vieralogicky.sk/kategorie-interpretujuce-kristovo-spasne-dielo/]